ZarabiajnaBankach.pl

Pomagamy oszczędzać oraz zarabiać na produktach bankowych. Wykorzystuj promocje bankowe – podreperuj budżet …

FATCA. Sprawdź czy bank nie zablokuje Ci rachunku!

Zrobiliśmy dobrze amerykanom, teraz możemy mieć zablokowane rachunki!

W ostatnim czasie bardzo dużo mówi się o FATCA. Szumne hasło ale jak się kogoś zapytamy to co druga osoba nie wie o co chodzi. A chodzi bezpośrednio o nasze pieniądze zdeponowane w bankach, na rachunkach maklerskich itp. Nasz rząd podpisał międzynarodową umowę Foreign Account Tax Compliance Act ułatwiając tym samym znalezienie osób unikających płacenia podatków w USA. Przy okazji jednak banki mogą zablokować po 1 grudnia 2016 możliwość dysponowania środkami finansowymi przeciętnemu Kowalskiemu. Sprawdźmy jak można tego uniknąć zawczasu!

fatca

O co chodzi z tym całym FATCA?

Nie będziemy wchodzić w szczegóły umowy międzynarodowej FATCA (skrót od Foreign Account Tax Compliance Act) bo nie nam oceniać jej zasadność czy też nie. Poza tym nie mamy na nią już żadnego wpływu zatem dosłownie w kilku zdaniach spróbujemy rozjaśnić sytuację o co w tym całym bałaganie chodzi. FATCA to umowa międzynarodowa pomiędzy USA a innymi krajami (nie tylko Polska ją podpisała) umożliwiająca ujawnianie informacji o rachunkach zagranicznych dla celów wypełnienia obowiązków podatkowych w USA. De facto umowa ta nie ma nic wspólnego z 99,9% osób zamieszkujących w Polsce ale ponieważ amerykanie to nasi „przyjaciele” a nasz rząd nadal chce zachowywać „dobre” stosunki to pomaga rządowi USA w szukaniu gagatków unikających płacenia podatków w USA. Nasi robią dobrze amerykanom a przy okazji robią problem przeciętnym Kowalskim – ot taka filozofia rządzących. Pomijamy już fakt, że większość banków wymaga dowodu osobistego do założenia rachunku co tym samym uniemożliwia to obcokrajowcom skorzystanie z takich produktów ale jest jak jest.

W związku z powyższym z dniem 1 grudnia 2015 roku weszła ustawa o wykonywaniu umowy FATCA nakładająca m.in. na banki obowiązek identyfikacji podatników USA i przekazywanie informacji o nich. Zapewne zauważyliście, że właśnie od około roku podpisując umowy o produkty bankowe wymagane jest złożenia oświadczenia o FATCA. Informacje przekazywane ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych lub organowi upoważnionemu dotyczą zarówno klienta (m.in. imię i nazwisko, adres, TIN), jaki i posiadanych przez niego rachunków (m.in. numer rachunku, saldo rachunku).

Polskie instytucje finansowe zostały zatem zobowiązane do wykonywania obowiązków wynikających z umowy FATCA na podstawie:

  • ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wykonywaniu Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA (Dz.U. z 2015 poz.1712) – link,
  • umowy między rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych w Warszawie dnia 7 października 2014 – link.

Kogo obejmuje FATCA?

W zasadzie FATCA może dotyczyć wszystkich osób i podmiotów korzystających z produktów instytucji finanoswych. Ustawa FATCA wprowadziła jednak podział klientów na trzy grupy wynikające z okresu, w którym podpisaliśmy umowę i są to:

  • istniejący klienci – czyli klienci, którzy posiadali produkty podlegające FATCA na dzień 30 czerwca 2014 r. (to okres do kiedy nie było obowiązków wynikających z FATCA w Polsce),
  • klienci z tzw. okresu przejściowego – czyli klienci, którzy zakupili produkt podlegający FATCA w okresie od 1 lipca 2014 r. do 30 listopada 2015 r. (to okres, w którym FATCA już obowiązywała ale instytucje finansowe nie były jeszcze przygotowane do obsługi wymagań tej umowy),
  • nowi klienci – czyli klienci, którzy zakupili produkty podlegające FATCA od dnia wejścia w życie Ustawy FATCA, czyli od 1 grudnia 2015 r. (to okres od którego oświadczenie było składane już podczas podpisania umowy – brak złożenia oświadczenia uniemożliwiał skorzystanie z produktu – jest obowiązkowe).

Wypełnienie oświadczenia FATCA jest obowiązkowe dla klientów, którzy po 30 czerwca 2014 r. założyli rachunek maklerski lub depozytowy w szczególności: rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, konto firmowe, konto oszczędnościowe, lokata, konto w kantorach walutowych itp. Ponieważ pierwszej grupy klientów to nie dotyczy (FATCA nie obowiązywała) a trzecia grupa klientów takie oświadczenia składała podczas podpisywania umowy problem pozostał tylko z drugą grupą klientów z tzw. okresu przejściowego od 1 lipca 2014 do 30 listopada 2015. Tacy klienci mogą z dniem 1 grudnia 2016 spotkać się z blokadą rachunku. Mogą ale nie muszą bo:

  • wystarczy takie oświadczenie FATCA złożyć w banku (o czym w dalszej części wpisu),
  • mogą przy okazji zmienić bank np. zmienić konto a stare zamknąć (przy okazji korzystając z jednej z aktualnych promocji),
  • z informacji jakie np. zamieszcza na swoich stronach Alior Bank wychodzi na to że „blokada dotyczyć będzie rachunków, których suma sald na 1 grudnia 2015 r. przekraczała 50 tys. USD.”. Nie znaleźliśmy jednak potwierdzenia tej informacji w umowach ale z drugiej strony przyznajemy się, że szkoda nam było czasu na dalsze przekopywanie się po papierach. FATCA jest i tego nie zmienimy!

[Aktualizacja 17.11.2016] Nasz czytelnik Piotrek podesłał informację, że w serwisie pit.pl można znaleźć m.in. takie informacje (potwierdzające to co napisał Alior):

„Z obowiązku identyfikacji, a więc i składania oświadczeń, wyłączono liczne rachunki o tzw. niskim ryzyku bycia wykorzystanym do uchylenia się od opodatkowania. Należą do nich:

  • rachunki depozytowe oraz pieniężne umowy ubezpieczenia posiadane przez osobę fizyczną, których saldo albo wartość nie przekracza na dzień 1 grudnia 2015 r. 50 000 USD oraz
  • rachunki kart kredytowych lub rachunki kredytów odnawialnych posiadane przez inny niż osoba fizyczna podmiot, jeżeli instytucja finansowa prowadząca te rachunki wdrożyła zasady i procedury, które zapobiega przekroczeniu wartości kredytu dostępnego dla posiadacza rachunku ponad kwotę 50 000 USD.”

Jak uniknąć blokady naszych środków na rachunku?

Jak już wyżej wspomnieliśmy problem dotyczy osób z tzw. okresu przejściowego czyli takich, które w okresie od 1 lipca 2014 do 30 listopada 2015 podpisały jakąś umowę o produkt finansowe. Osoby takie mają obowiązek złożyć oświadczenie FATCA do końca listopada 2016 roku! W większości przypadków to bank za nas dopilnuje tego obowiązku i tak:

  • część z nich wysłała stosowną informację poprzez system bankowości internetowej,
  • część z nich wysłała powiadomienie tradycyjną drogą listowną załączając jednocześnie druk oświadczenia do wypełnienia.

I teraz to na kliencie ciąży obowiązek wypełnienia (i ew. dostarczenia do banku) takiego oświadczenia w odpowiednim terminie. W przeciwnym wypadku bank zablokuje możliwość dysponowania naszymi pieniędzmi do momentu złożenia stosownego oświadczenia.

Nie weryfikowaliśmy wszystkich banków pod kątem sposobu składania oświadczenia ale wiemy, że część banków umożliwia złożenie takiego oświadczenia FATCA zupełnie online na zasadzie kilku kliknięć. Taką możliwość udostępnia min. mBank czy Orange Finanse. Część banków umożliwia złożenie oświadczenia telefonicznie lub w trakcie dobierania kolejnego produktu finansowego.

Jak już wyżej wspominaliśmy z informacji jakie np. zamieszcza na swoich stronach Alior Bank wychodzi na to że „blokada dotyczyć będzie rachunków, których suma sald na 1 grudnia 2015 r. przekraczała 50 tys. USD.”. Aby to zweryfikować wysłaliśmy wiadomość do banku gdzie posiadamy rachunek założony w marcu 2015 (taki leżak w ING Bank Śląski z zerowym saldem). W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że nie jest konieczne w tym przypadku składanie oświadczenia co teoretycznie może potwierdzać powyższą informację.

Osobom z tzw. okresu przejściowego sugerujemy zatem albo profilaktyczne złożenie oświadczenia FATCA albo co najmniej wysłanie wiadomości do banku czy konieczne jest w konkretnym przypadku złożenie takiego oświadczenia. Lepiej dmuchać na zimne aniżeli później zastać blokadę na rachunku!

Informacja o FATCA na stronach wybranych banków:

 



, , , , , , , , , , , , , ,




Chcesz być na bieżąco z promocjami bankowymi?

Jeżeli zdarzyło Ci się przegapić ciekawą promocję w przeszłości nie pozwól aby to się ponownie powtórzyło. Wystarczy, że zapiszesz się na nasz newsletter a będziesz informowany o wszystkich nowych wpisach bezpośrednio na Twój adres e-mail. Możesz również śledzić nasz profil na Facebook'u oraz obserwować nas na Twitterze lub na Instagramie. Pamiętaj! Nie wysyłamy SPAMu i reklam. Otrzymasz tylko i wyłącznie informację o wpisach na naszym blogu! Możesz zobaczyć przykład naszego newslettera.
Newsletter ZarabiajnaBankach.pl



5 komentarzy dla wpisu: “FATCA. Sprawdź czy bank nie zablokuje Ci rachunku!

  • Slawko pisze:

    podpisałem umowę z Millennium około połowy listopada 2015 r. i zapytałem czy potrzebne jest moje oświadczenie odnośnie FATCA. bank mi odpisał, że nie złożyłem takiego oświadczenia i że w marcu 2016 r wysyłali pisma do osób zobowiązanych do złożenia takiego oświadczenia, a w moim przypadku jest to tylko dobrowolne, więc jeżeli chce to mogę złożyć takie oświadczenie, ale nie muszę. odpowiedziałem im tylko żeby mi nie zablokowali przypadkiem konta z powodu braku tego oświadczenia.
    więc podkładkę mam, w razie przyszłych problemów.

    • ZnB pisze:

      No właśnie, lepiej się podpytać, 5 minut roboty ale głowa spokojniejsza. Tak jak pisaliśmy wyżej podobną sytuację mieliśmy np. w ING więc nie do końca kumamy jaki jest algorytm wybierania klientów, którzy obowiązkowo muszą to podpisać – no chyba, że kluczowe jest tutaj to 50 tys. dolarów o których pisze np. Alior Bank.

    • Slawko pisze:

      inteligo również napisało, że nie potrzebuje mojej zgody, za to znajomi mówią, że nasz Spółdzielczy daje oświadczenia do podpisu, a mam tam konto od lat, ale używane okazyjnie.

  • Fabian pisze:

    Alior wysyłał każdemu informację przy logowaniu do ich systemu . Nie ma tam problemu bo można złożyć oświadczenie w systemie transakcyjnym i później jest widoczne jako złożone.
    Gorzej z innymi bankami, które postępują jak polskie urzędy, nie zawiadamiają klientów i nie udostępniają możliwości złożenia oświadczenia w systemie. To jak za króla ćwieczka więc widać, których kont należy się pozbyć by mieć bank współpracujący z klientem, a nie olewający sprawę.

  • Monika pisze:

    Możecie też dodać info od Nest banku: https://www.nestbank.pl/o-nas/fatca.html

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *



OPCJE ŚLEDZENIA KOMENTARZY DO WPISU:
Informuj mnie o nowych komentarzach poprzez e-mail. Możesz również subskrybować ten wpis bez pozostawienia komentarza.